Handledarutbildning – Ett självklart val för er som ska börja övningsköra!

Utbildningen ger dig och din elev vägledning i hur hela körkortsutbildningen kan planeras och genomföras så säkert och effektivt som möjligt.

Det kan vara svårt att förklara något som är så självklart som att köra bil. Du som vill bli handledare är säkert en erfaren bilförare. Här får du verktyg att förmedla det du redan kan och som sitter i ryggmärgen på dig.

Tillsammans får ni tips på hur privat övningskörning kan kombineras med undervisning på trafikskola, samt hur teori och praktik bäst förenas.

Några viktiga saker:

• Föranmälan och förskottsbetalning krävs till kursen, kurskostnaden är 500:-/person.
  • Anmäl er i god tid, vi har max 20 platser per gång.
  • Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå kursen.
  • Kurstiden hos oss är ca 3tim 15min (inklusive rast).
  • Både elev och handledare ska legitimera sig vid kurstillfället för att få kursintyg. Saknar eleven godkänd legitimation kan handledaren styrka identiteten på kontoret senast dagen innan kurs.
Handledare och elev behöver inte gå utbildningen vid samma tillfälle utan kan gå var för sig.

Den som redan har gått en introduktionsutbildning behöver inte gå om den, förutsatt att utbildningen fortfarande är giltig. Utbildningen är giltig i 5 år från det datum den genomfördes. Om du är osäker på om din kurs fortfarande är giltig eller inte så ta kontakt med Transportstyrelsen.

Observera att man även fortsättningsvis kommer att behöva ansöka till Transportstyrelsen och bli godkänd som handledare för varje elev, om man ska övningsköra med flera elever.

Detta säger lagen om kraven på handledare

För att godkännas som handledare ska du:

• Ha fyllt 24 år och under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren ha haft och fortfarande ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser.
  • Ha giltig introduktionsutbildning.
  • Ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen.

Bengtssons Trafikskola

Vallgatan 12