Personbil (B)

Körkortstillstånd

För att övningsköra på trafikskola och hemma med handledare krävs att du har giltigt körkortstillstånd. Ansökan gör du på www.transportstyrelsen.se Ansökan ska kompletteras med ett syntest som kan göras hos oss om du är bokad på kurs eller utbildning hos oss. Vi registrerar syntestet direkt till transportstyrelsen.

Kom ihåg legitimation och glasögon/linser om det används.

Körlektion och körutbildningen

Våra körlektioner är 45 minuter långa. Övningsområden finns alla i närheten, vilket ger mycket effektiva lektioner.

Vi anpassar utbildningen efter dina förkunskaper och ger dig tips på vad du bör öva på till nästa körlektion. Efter några lektioner gör du och din lärare din personliga utbildningsplan. Din lärare beräknar hur många körlektioner du kommer att behöva. Hur lång din utbildningstid blir beror på dig, hur ofta du kan ta lektioner, hur mycket du övar hemma osv. Under utbildningens gång stämmer du och din lärare av planeringen.

Alla våra elever gör ett utandningsprov i vår alkomätare innan sin körlektion.

Teori – Körkortsboken

Hela ditt kompletta teorimaterial har du i appen körkortsboken. Där kan du läsa, öva, titta på filmer och svara på övningsfrågor. Du följer din utveckling och kunskapsnivå i din utvecklingsstege.

När din kunskapsnivå är tillräckligt hög kan du öppna sluttesterna, övningsprov som är utformade precis som trafikverkets kunskapsprov.

Körkortsboken köper du direkt från STR (Sveriges trafikskolors riksförbund) i abonnemangsform där du själv väljer din utbildningstid 1,3,6 eller 12 månader.

Prova eller köp den digitala körkortsboken här.

Tillsammans med att din teoriundervisning i appen körkortsboken går du på lärarledda teorilektioner på trafikskolan. Där har du möjlighet att diskutera och fråga en rutinerad trafiklärare.

Om du ser till att du alltid ligger lite före i teorin är du förberedd inför varje körlektion, detta kan minska antalet körlektioner då ni kan utnyttja lektionstiden till körning.

Fordon

Vår bilpark består av VW Golf, T-roc, VW Taigo och våra elbilar ID4 och Volvo XC 40. Du kan naturligtvis ta körkort för både manuell och automat hos oss.

korkortsboken-img

Riskutbildningar

Innan du bokas på kunskaps- och körprov på Trafikverket måste du ha genomgått två stycken obligatoriska riskutbildningar.

Riskettan – teoretisk utbildning kring alkohol, droger, trötthet m.m.

”Risktvåan” – (halkkörning) är en praktisk utbildning som genomförs på Stora Holms Trafikövningsplats i Göteborg.

Se informationsfilm från Stora Holm.

Gör du din utbildning under den mörka årstiden är också en mörkerkörningslektion obligatorisk.

För att vi ska kunna anmäla dig till teori och körprov, skall du ha gjort godkända teoritester och fullföljt hela din körutbildning enligt din utbildningsplan. Om du behöver ett anpassat kunskapsprov bör du ansöka om detta hos Trafikverket i god tid då det kan ta tid innan du får svar.

Självklart utbildas du till ett miljöanpassat körsätt, vilket även är ett krav på Trafikverkets körprov.

bil-korkort

Personbil

När du börjat din utbildning hos oss skapar vi tillsammans med dig din personliga utbildningsplan. Du får då reda på kostnader för ditt körkort, hur lång utbildningstiden kommer att bli och antal lektioner. Vi hjälper dig med allt ifrån körkortstillstånd, teori och körutbildning till riskutbildningar och bokning av prov.

bil med tungt släp

Om din bil och släps totalvikter tillsammans överstiger 3500 kg men inte 4250 kg behöver du en utökad B behörighet. Överstiger totalvikterna tillsammans 4250 kg behöver du istället ett BE körkort.

mc

Motorcykel

Att köra motorcykel är för många en obeskrivlig frihetskänsla. Vi hjälper dig till att bli en säker och riskmedveten mc- förare. Utbildningen består av både teori och praktisk utbildning. Till detta tillkommer också två obligatoriska riskutbildningar.

moped

Moped

För att ta ett AM körkort måste du utbilda dig hos en godkänd utbildare.
I kursen ingår både teoriundervisning och praktisk körträning. Vi hjälper dig med allt från ansökan om körkortstillstånd, utbildning till bokning av teoriprov på trafikverket.

Bengtssons Trafikskola

Vallgatan 12